دژنراسیون ماکولا چیست؟

دژنراسیون ماکولا ، همچنین به عنوان دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD یا ARMD) شناخته می شود ، یک وضعیت پزشکی است که ممکن است منجر به تاری یا عدم بینایی در مرکز میدان بینایی شود. در اوایل اغلب علائمی وجود ندارد. با این حال ، با گذشت زمان ، برخی افراد بتدریج وضعیت وخیم عدم بینایی را تجربه می کنند که ممکن است بر یک یا هر دو چشم تأثیر بگذارد. در حالی که به نابینایی کامل منجر نمی شود ، از بین رفتن دید مرکزی می تواند تشخیص چهره ، رانندگی ، خواندن یا انجام سایر فعالیت های روزمره را دشوار کند. توهم بینایی نیز ممکن است رخ دهد اما اینها نشان دهنده یک بیماری روانی نیست.

دژنراسیون ماکولا به طور معمول در افراد مسن اتفاق می افتد. عوامل ژنتیکی و سیگار کشیدن نیز نقش دارند. این به دلیل صدمه به ماکولا شبکیه است. تشخیص از طریق معاینه کامل چشم است. شدت آن به انواع اولیه ، متوسط ​​و دیر تقسیم می شود. نوع دیررس علاوه بر این به فرم های “خشک” و “مرطوب” تقسیم می شود که فرم خشک آن ۹۰٪ موارد را تشکیل می دهد.

اقدامات پیشگیرانه شامل ورزش ، غذا خوردن خوب و سیگار نکشیدن. هیچ درمانی یا درمانی وجود ندارد که بینایی را که قبلاً از دست داده است بازگرداند. در حالت مرطوب ، داروهای ضد VEGF که به چشم تزریق می شوند یا کمتر از انعقاد لیزر و یا درمان فتودینامیکی استفاده می شوند ، می توانند کندتر شوند. به نظر نمی رسد که ویتامین ها و مواد معدنی آنتی اکسیدان برای پیشگیری مفید باشند. با این حال ، مکمل های غذایی ممکن است پیشرفت را در افرادی که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند ، کند کند.

در سال ۲۰۱۵ این بیماری ۶٫۲ میلیون نفر در سطح جهان را تحت تأثیر قرار داد. در سال ۲۰۱۳ این چهارمین علت شایع نابینایی پس از آب مروارید ، تولد زودرس و گلوکوم بود. این بیماری بیشتر در افراد بالای پنجاه سال مشاهده می شود و در ایالات متحده شایع ترین علت کاهش بینایی در این گروه سنی است. [حدود ۰٫۴٪ از افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال مبتلا به این بیماری هستند ، در حالی که در ۰٫۷٪ از این بیماری رخ می دهد. افراد ۶۰ تا ۷۰ ، ۲٫۳ درصد افراد ۷۰ تا ۸۰ ساله و تقریبا ۱۲ درصد افراد بالای ۸۰ سال سن دارند.
TurkeyEnglish Call Now Button